Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

De får fakultetens pedagogiska pris 2017

Nyhet: 2017-11-08

Lärarlaget Andréas Litsegård, Maria Stern, Johan Karlsson Schaffer och Linnéa Gelot på Institutionen för globala studier, får Samhällsvetenskapliga fakultetens pedagogiska pris 2017. Priset utgörs av 100 000 kronor i verksamhetsbidrag.

Ur bedömargruppens motivering:

"Det nominerade lärarlaget belönas för att, i kursen Introduktion till internationella relationer, under flera år systematiskt utvecklat, och med stor framgång genomfört, en tydlig pedagogiskt idé som vilar på vetenskaplig grund.

Genom samarbete med Enheten för akademiskt språk (ASK) har lärarlaget integrerat akademisk skrivträning i undervisning om internationella relationer med hjälp av kamratgranskande moment. Lärarlaget arbetar utifrån ett tydligt studentcentrerat förhållningssätt som stimulerar aktivitet och motivation hos studenterna. Studenternas skrivförmåga utvecklas successivt under kursens gång och genom att samtidigt träna studenterna i att ge och ta konstruktiv feed back så utvecklas deras förmåga till kritiskt och vetenskapligt tänkande."

– Det är hedrande och vi är väldigt glada över priset, säger Johan Karlsson Schaffer.

– Introduktionskursen har gått flera år, så teamet som successivt utvecklat kursen har också förändrats under resans gång.

– Pedagogiken bygger på att studenterna granskar varandras texter. Studenterna skriver först en PM, där de utvecklar en frågeställning om en händelse i internationell politik, som kurskamrater sedan kommenterar i grupper. Sedan bygger de vidare på sina PM i en hemtenta, som också granskas i grupp. På kursens andra del upprepas sedan proceduren från PM till hemtenta.

– Vi ser flera positiva effekter av det här arbetssättet. Processen stimulerar studenterna att läsa litteraturen engagerat, att tänka kreativt och analytiskt. Genom att skriva och diskutera varandras texter tvingas de själva använda teorierna för att förstå internationella relationer och de lär av varandra hur man kan konstruera en text.

– Men framförallt tränar de sig från början i hur man formulerar sig akademiskt, vilka frågor som går att svara på, hur man ger och tar kritik. Färdigheter de har stor nytta av i andra kurser och vidare ut i arbetslivet.

Bedömargruppen som berett förslaget till beslut har bestått av Sylva Frisk, vicedekan och ordförande i PUK; Lars Bengtsson, excellent lärare vid institutionen för fysik; Pontus Lindhé Ohlsson, studeranderepresentant och ledamot i PUK; Linn Mattsson, sekreterare i PUK. Deltagarna har positiva erfarenheter av att det, för första gången, har ingått en excellent lärare från en annan fakultet i gruppen.

I år kom det in åtta nomineringar till priset, från fem av institutionerna.

AV:
031-7864841

Sidansvarig: Lars-Olof Karlsson|Sidan uppdaterades: 2008-03-28
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?