Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kamratpåverkan ökar risken för stök i skolan

Nyhet: 2017-05-11

Lärare tar starkt intryck av kollegor i exempelvis val av undervisningsmetod. Och grupptryck från kamrater kan bidra till att förklara varför elever blir stökiga under lektioner. Det är ett par slutsatser i en ny avhandling vid Göteborgs universitet.

Mycket av tidigare forskning om skolan har fokuserat på elevers skolresultat och hur dessa påverkas av elevernas sociala bakgrund. Inte lika mycket forskning finns som förklarar lärares och elevers handlande i själva undervisningssituationen. Genom analyser av videoinspelningar från över sjuttio lektioner, samt analyser av data från Pisa-studien 2012, har Olof Reichenberg i sin doktorsavhandling sökt svar på detta.

Ett resultat han fick fram är att kollegerna har stor betydelse för en lärares val av undervisningspraktik, exempelvis i hur hög grad hen använder sig av katederundervisning eller i hur mycket läraren använder sig av olika läroböcker.
– Lärare lägger stor vikt vid samtal med andra lärare inom samma ämne, säger Olof Reichenberg. Vilket påverkar det arbetssätt läraren väljer att använda sig av.
– Detta har i sin tur inverkan på hur nya undervisningsmetoder och läromedel tas emot. Något som skolpolitiker och rektorer behöver ta hänsyn till när exempelvis nya arbetssätt ska introduceras, säger han.

Ett annat resultat är att kamratgrupper har stor betydelse för att förklara variationer i elevers bristande engagemang under lektioner.
– Elever söker uppmuntran från kamrater eftersom dessa betyder mer för eleven än läraren under skoltiden, säger Olof Reichenberg. Elevers engagemang i klassrummet tycks också variera beroende på skolämnet.

Skolk och stök i klassrum påverkas, enligt Olof Reichenbergs studie, av flera olika sociala mekanismer, exempelvis vilka förväntningar eleven har på skolan och relationen mellan lärare och elev.


Mer info:
Avhandlingens titel: A Mechanism Approach to the Sociology of Teachers’ and Students’ Actions: Teaching Practices, Student Disengagement and Instructional Materials
Kontakt: Olof Reichenberg, tel: 031-786 4763, mejl: olof.reichenberg@gu.se
Mer om avhandlingen finns på: http://hdl.handle.net/2077/51776
 

AV:
031-7864841

Sidansvarig: Lars-Olof Karlsson|Sidan uppdaterades: 2008-03-28
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?