Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Samarbete kring barn med problem inte självklart något positivt

Nyhet: 2012-09-03

Skola, familj, socialtjänst och BUP – alla involverade runt ett barn med problem förväntas självklart samarbeta. Men det är inte alltid samarbetet är till godo för barnet och familjen. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet.

Den ökande specialiseringen inom välfärdsorganisationer har ända sedan 1990-talet inneburit ett krav på nära samarbeten mellan skola, familj, socialtjänst och BUP när stöd ska sättas in för ett barn med problem.

– Det finns en förväntan på att samarbete om barn ska leda till en förbättrad situation för barnet, vilket inte alltid är fallet, säger Camilla Blomqvist, som i sin avhandling har följt åtta familjer och samarbetet mellan BUP, socialtjänst och skola som syftar till att hjälpa barnen i familjerna.

Hon har också tittat på vad som avgör om, och i så fall när, BUP involverar andra i ett samarbete kring ett ärende.

– Det går inte att dra några generella slutsatser om vad som får BUP att initiera ett samarbete. Men samarbeten tycks minst sannolika i de fall problematiken i första hand bedöms som psykiatrisk. BUP deltar inte heller i samarbete i ärenden med alltför mycket social problematik.

Om samarbetet sedan ska bli till gagn för barn och familj krävs att det hanteras på rätt sätt.

– Det finns risk för att föräldrar och barn annars inte deltar eller inte känner till eller förstår det samarbete som förekommer, säger Camilla Blomqvist.

Hon visar i avhandlingen att det är viktigt med tydlighet, både om syftet med samarbetet och när det gäller ansvarsfördelning mellan till exempel den psykiatriska vården och socialtjänsten. Annars finns risken att samarbetet upplevs som rörigt och förvirrande för både barn, föräldrar och myndigheter.

– Samarbete är inte lösningen på alla svåra ärenden och de professionella som är involverade i ärendet behöver ha såväl förmåga som mandat att avgöra när samarbete kan innebära en förbättrad livssituation för den unge och när det kanske inte kommer göra det.

Materialet till avhandlingen är insamlat genom observationer av behandlings- och bedömningskonferenser samt samarbetsmöte och intervjuer med föräldrar, barn och professionella under en tidsperiod av 6 - 18 månader.

Avhandlingens titel: Samarbete med förhinder – om samarbete mellan BUP, socialtjänst, skola och familj
Avhandlingens författare: Camilla Blomqvist Tel 0738 520201 camilla.blomqvist@stenungsund.se
Opponent: Professor Margareta Hydén, Lindköpings Universitet
Tid och plats för disputation: 7 september, kl. 10.15 i hörsal Sappören,
Inst för socialt arbete, Sprängkullsgatan 25, Göteborg.
Ladda ned avhandlingen: http://hdl.handle.net/2077/29248
 

AV:
031-7864841

Sidansvarig: Lars-Olof Karlsson|Sidan uppdaterades: 2008-03-28
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?