Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Utvecklar ny rättviseteori

Nyhet: 2013-09-10

En rättviseteori för ett mångkulturellt, liberalt och demokratiskt samhälle kan ge samhället en ny etisk grund att stå på. Enligt en ny avhandling vid Göteborgs universitet skulle en sådan grund bland annat få inverkan på skolväsendet.

– Vi behöver komma bort från regelmoralens sanningar om vad som är rätt och fel, ont och gott. Vi bör istället utveckla ett moraliskt tänkande som bejakar pluralism och individens möjlighet att skapa sig själv, säger avhandlingens författare Johan Hyrén.

Utgångspunkten för sin teori hämtar statsvetaren Johan Hyrén hos den franske filosofen och idéhistoriken Michel Foucault och framförallt hans tankar om etik. För Foucault är etiken mest en privat angelägenhet; etik handlar om individens frihet och möjlighet att forma sin egen existens.

– Den grundtanken är bra, säger Johan Hyrén, men den måste vidareutvecklas. Ur ett rättviseperspektiv är det också viktigt att alla har jämlika möjligheter att forma sin egen existens.

Den rättviseteori som Johan Hyrén utvecklar vilar på tre principer: Kunskapsprincipen, Särartsprincipen och Förbudsprincipen. Den första vill öka varje individs kunskap om den kulturella prägling som vi alla är utsatta för – eftersom det inte går att lösgöra sig från det man inte känner till. Särartsprincipen slår fast varje individs rätt att leva ut sin egen unika personlighet. Förbudsprincipen underkänner alla former av begränsningar för individens möjligheter att ge form åt sin egen existens.

Ett synsätt på samhället med dessa principer som grund skulle bland annat kunna påverka hur vi hanterar skolväsendet.

– I de första stadierna av det obligatoriska skolväsendet bör religiöst och kulturellt betingade skolor uppmuntras – i enlighet med kunskapsprincipen, menar Johan Hyrén.

– Men för att ge alla lika goda möjligheter längre upp i skolåldern att skapa sin egen identitet, frigjord från kulturell prägling, så måste varje elev också ges andra perspektiv utifrån. Och detta uppnås bäst i en gemensam skolform, säger Johan Hyrén.

För mer information:
Johan Hyrén, statsvetenskapliga institutionen, telefon: 031-786 1845, e-post: johan.hyren@pol.gu.se
Avhandlingens titel: Självskapelseetik bortom Foucault: En rättviseteori för ett mångkulturellt, liberalt och demokratiskt samhälle
Tid och plats för disputation: 13 september 2013, klockan 13.15, Torgny Segerstedtsalen Universitetsbyggnaden, Vasaparken, Göteborg
Avhandlingen kan laddas ned på: http://hdl.handle.net/2077/32826

AV:
0766-184841

Sidansvarig: Lars-Olof Karlsson|Sidan uppdaterades: 2008-03-28
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?