Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Tar tåget till Snabbspåret

Nyhet: 2017-12-19

37 lärare från Syrien har satt sig på skolbänken igen. Denna gång i universitetets lokaler. Institutionen har på uppdrag av Arbetsförmedlingen dragit igång den tredje upplagan av Snabbspåret, kursen ”Att vara lärare i svensk skola och förskola” som vänder sig till nyanlända lärare och som har arabiska som modersmål.

I samband men den stora flyktingströmmen 2015 beslutade regeringen att inrätta så kallade snabbspår. Detta är en specialanpassning som skall underlätta för nyanlända att komma in på den svenska arbetsmarknaden och det handlar främst om yrkesgrupper som det råder brist på i Sverige. Sammanlagt finns 14 olika Snabbspår i Sverige och drygt 5 300 nyanlända har deltagit i dessa utbildningar och inriktningen mot läraryrket är störst.
- Det är en introduktionskurs på 26 veckor som skall ge en inblick i hur den svenska skolan fungerar och som bedrivs på svenska och arabiska parallellt, säger Maria Jansson som är samordnare för Snabbspåret.

Språkkaffé och värdfamilj

Mohammad Al Hussein kom från Raqqa Syrien 2015 och har redan lärt sig mycket svenska.
- Jag började med en gång att lära mig språket, gick på språkkafféer och började lära mig läsa svenska. Efter några månader flyttade jag in hos en svensk familj i Färgelanda och då lärde mig mycket.
I Syrien läste Mohammad pedagogik i fyra år vid universitetet i Raqqa och hann arbeta som lärare i två månader innan kriget gjorde att han tvingades fly. Nu är han tillbaka i skolbänken vid universitetet i Göteborg.
- Mycket är sig likt, men en stor skillnad är att här får studenterna själva ansvara för att söka reda på kunskaper. Jag har en praktikplats på en förskola i Färgelanda och även där är det viktigt att barnen själva får söka efter kunskap.
Tågresan från Färgelanda till Göteborg tar fyra timma, enkel väg, så det blir långa arbetsdagar.

Från Abu Dhabi till Lysekil

För Fidaa Birrwo har Snabbspåret blivit en familjeangelägenhet, hon och hennes man går båda på Snabbspåret. De kom till Sverige får bara tre månader sedan och har ännu inte fått någon praktikplats. Hon, hennes man och de tre barnen bor i Lysekil och det blir en lång bussresa de dagar de skall till universitetet. Hon har arbetat som lärare på mellanstadiet i både Syrien och Abu Dhabi.
- Universitetsmiljön är ungefär densamma och det skall bli intressant att lära känna det svenska skolsystemet.

Varva teori och praktik

Snabbspåret är indelad i tre delar. Två dagar i veckan läser studenterna teori på universitetet, två dagar är de ute på en skola och praktiserar, och den femte dagen läser de svenska.
Kursen är dessutom uppdelad i tre teman: Det svenska skolsystemets historia, organisation och värden, Sociala relationer, konflikthantering och pedagogiskt ledarskap, samt Didaktiska perspektiv och dokumentation av lärande.

Introduktion

Utbildningen är inte en traditionell högskolekurs som ger högskolepoäng utan skall ses mer som en orienteringskurs. För att kunna få legitimation att arbeta i svensk skola krävs för de flesta en kompletterande utbildning vid universitetet samt att nå en högre nivå på sina kunskaper i svenska.
- En stor del av värdet är att studenterna får kvalificerad studievägledning parallellt med studierna och att de får möjlighet att se om de vill fortsätta vara lärare i Sverige. Dessutom får de utveckla sitt svenska språk med de termer och begrepp som används i skolan, konstaterar Maria Jansson. I den långa process det tar från att man anländer till Sverige till att de får sin lärarlegitimation ska man inte underskatta värdet att få behålla sin identitet som lärare och tillsammans med andra i samma situation reflektera och lära i den miljö snabbspårsdeltagarna erbjuds. Att dessutom få kontakt med skolor som kan bli framtida arbetsplatser har visat sig vara värdefullt, berättar Maria.
Studenterna som nu har börjat på institutionen är bosatta på olika platser runt om i Västsverige, från Uddevalla i norr, Färgelanda i nordväst, Falköping i öst ner till Falkenberg i syd så det blir långa resor för de två dagarna på universitetet.

 

AV:

Artikeln publicerades först på: socav.gu.se

Sidansvarig: Lars-Olof Karlsson|Sidan uppdaterades: 2008-03-28
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?