Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Att kommunicera vetenskap

Omfattning: 7,5 hp, kvartsfart

Kursstart: 11 oktober 2019

Undervisningsspråk: engelska

Antagningsvillkor: Antagna till forskarutbildning med förtur för: (1) Forskarstuderande inom samhällsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet och (2) övriga forskarstuderande vid Göteborgs universitet

Anmälan och mer information:
Christina Jones, studieadministratör, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

Kursbeskrivning

Fakultetens valbara doktorandkurs Att kommunicera vetenskap kommer för fjärde gången att erbjudas under höst- och vårterminen 2019/2020.

Deltagarna kommer att ges möjlighet att reflektera över förutsättningar, möjliga rollkonflikter och tillfällen för forskare att delta i den offentliga debatten. De får också lära sig att ta fram en kommunikationsplan och öva sig i vetenskapskommunikation i olika medier (traditionella och sociala medier) och olika format (intervjuer, debattartiklar och pressmeddelanden).

Kursen är uppbyggd kring tre olika teman, där det första – Forskningssamhället och offentligheten – avhandlar forskarens roll och dennes relationer både till forskningssamhället och till det övriga samhället. Vad innebär egentligen den tredje uppgiften enligt högskolelagen? Vilka förutsättningar och förväntningar måste forskarna ta hänsyn till i samband med den? Vilka är de huvudsakliga tolkningarna av den tredje uppgiften och vilka etiska överväganden medför dessa tolkningar?

Det andra temat – omvärldsanalys och kommunikationsplanering – fokuserar på kommunikation av vetenskaplig kunskap. Hur kan man som forskare få åtkomst till olika slags medieområden och göra ett avtryck i den offentliga debatten? Centralt i detta avsnitt är medielogiken, i kontrast till forskningssamhällets logik, liksom en förståelse av omvärldsanalys som verktyg vid identifikation av viktiga faktorer, möjligheter och begränsningar vid kommunikation med allmänheten.

Kursens tredje tema – Att rikta sig till och skriva för offentligheten – avhandlar presentationsteknik i både teori och praktik. Det innefattar analys av situationer och målgrupper samt anpassning av texten för den avsedda målgruppen. En rad olika texttyper diskuteras, exempelvis debattartiklar, bloggar, twitter, recensioner osv. Särskild vikt läggs vid kommunikation genom sociala medier. Visuell kommunikation och muntlig presentationsteknik är också viktiga delar av detta kursavsnitt.

 

  Kursplan Sv

Sidansvarig: Karl-Fredrik Ahlmark|Sidan uppdaterades: 2019-08-26
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?