Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Fakultetens pedagogiska pris

Samhällsvetenskapliga fakultetsstyrelsen vill med det pedagogiska priset uppmärksamma kollegialt, pedagogiskt samarbete. Priset utgörs därför av ett lagpris som tilldelas ett lärarlag vars arbete tydligt syftar till att stödja studentens ”lärande och måluppfyllnad” genom att antingen:

  • ha utvecklat och i sin undervisning med stor framgång genomfört en innovativ pedagogisk idé

eller

  • under flera år ha utfört en synnerligen uppskattad och framgångsrik lärargärning

 

Vem kan nominera?

Alla lärare som undervisat inom fakultetsstyrelsens ansvarsområde kan komma ifråga för Samhällsvetenskapliga fakultetens pedagogiska pris, även lärare som har sin anställning utanför fakulteten.

Alla studenter och anställda inom fakulteten kan nominera. Det pedagogiska priset vid samhällsvetenskapliga fakulteten utgörs av ett lagpris som tilldelas en grupp av lärare som tillsammans arbetat med att utveckla och bedriva utbildning på någon av nivåerna: grundnivå, avancerad nivå eller forskarutbildningsnivå.

Priset ges i formen av ett verksamhetsbidrag om 100 000 kr och bör användas för pristagarnas ”förkovran och utveckling”.
 

 

Pristagare 2017

Bild på pristagarna 2017

Lärarlaget Andréas Litsegård, Maria Stern, Johan Karlsson Schaffer och Linnéa Gelot på Institutionen för globala studier, får Samhällsvetenskapliga fakultetens pedagogiska pris 2017.

I motiveringen säger juryn att lärarlaget belönas för "Det nominerade lärarlaget belönas för att, i kursen Introduktion till internationella relationer, under flera år systematiskt utvecklat, och med stor framgång genomfört, en tydlig pedagogiskt idé som vilar på vetenskaplig grund.

Genom samarbete med Enheten för akademiskt språk (ASK) har lärarlaget integrerat akademisk skrivträning i undervisning om internationella relationer med hjälp av kamratgranskande moment. Lärarlaget arbetar utifrån ett tydligt studentcentrerat förhållningssätt som stimulerar aktivitet och motivation hos studenterna. Studenternas skrivförmåga utvecklas successivt under kursens gång och genom att samtidigt träna studenterna i att ge och ta konstruktiv feed back så utvecklas deras förmåga till kritiskt och vetenskapligt tänkande."

Mer om pristagarna i nyhetstext.

Prisutdelningen: 

 

Pedagogiska priset 2016

Pedagogiska priset 2015

Lämna din nominering här

Sidansvarig: Lars-Olof Karlsson|Sidan uppdaterades: 2017-12-21
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?